Belsőépítészeti játék a privát szférával

szucsadam 2017 február 27.

Ha feltesszük valakinek a kérdést, milyen hatással van az életünkre a belsőépítészet, ezekhez hasonló válaszokat kapunk:

  • Lehetőséget ad minél jobban kihasználni a tereket
  • Szemet gyönyörködtet
  • Javítja az életminőséget

És így tovább. Elég kevesen gondolják úgy, hogy a belsőépítészet alapvetően tud katarzist okozni, hogy önmagában egy művészeti ág, így képes az emberek világlátását, belső meggyőződését megkapargatni, ha csak egy pillanatra is.

Pedig képes.

Gondoljuk csak végig: a belsőépítészek rendelkeznek a minket körbeölelő falak felett. A falak pedig többféle funkciót látnak el, így például: 

  • Eltakarnak
  • Hangot szigetelnek, hol jól, hol rosszul
  • Mozdíthatatlanok

Ezek alapvető hitek bennünk. Éppen olyan meggyőződések, mint hogy az alma leesik a fáról, ha elszakad a szára, vagy hogy a poros tányér tiszta lesz, ha lemossuk vízzel.

A művészet dolga pedig az is, hogy feltegye nekünk a kérdést: biztosan így történik mindig? Biztos, hogy az érthető világba vetett hited a világot érthetővé is teszi?

A Rehab nevű budapesti helyen sétáltam be egyik nap a mosdóba. Nem tapasztaltam semmi különöset, kezet mostam, belenéztem a tükörbe, megtöröltem a kezem, és kimentem. Misi, az Én Menő Lakásom építészervezője, akivel aznap együtt ebédeltem, visszatértemkor rám mosolygott. 

- Észrevetted?

- Mit? - kérdeztem vissza.

- Nem láttad? A tükröt láttad, nem?

- Igen.

- Akkor ezt látnod kellett volna. Menj vissza.

Visszamentem, és akkor már láttam. Valami nem volt rendben a mosdóban.

A tükör, amibe néztem, valódi volt. Tapintható, kézzel fogható, magamat láttam benne viszont. Azonban a tükör körül, ahol én további tükröt sejtettem, nem volt semmi. Odanyúltam, és a levegőt markoltam.

A női mosdó kézmosójának levegőjét!

dsc01378.JPG

dsc01383.JPG

dsc01380.JPG

A helyzet ugyanis az, hogy a női és a férfi mosdó kézmosóján teljesen ugyanolyanra építették, szimmetrikusak. Így az átrohanó megfigyelőnek úgy tűnt, hogy a tükör keretén kívül újabb tükröt látunk, ahol a saját helyiségünk falai tükröződnek. Akkor vesszük csak észre a trükköt, ha a túloldalon megjelenik egy másik ember. Aki nem mi vagyunk. 

Ekkor jövünk rá, hogy amit eddig egy védett, senki által nem látható térnek véltünk, valójában nagyon is átlátszó, és nem vagyunk egyedül. Akkor sem, ha bezártuk az ajtót.

A trükk nem egyedi, a privátnak hitt terek ilyen különös összenyitására láthatunk példát a berlini 25Hours hotel egyik mosdójában is, ahogy ezen a promóvideón láthatjuk.

252.jpg

25.jpg

Nagyon izgalmas játék. Ahogy becsukunk magunk mögött egy ajtót, kiterjesztjük a privát szféránkat az általunk látható tér sarkaira. Amint megjelenik egy másik ember is ebben a szférában, megdöbbenünk. Akkor is, ha két méterre van tőlünk, és legfeljebb kezet mos. Ha közös mosdórész lenne, egyáltalán nem lepődnénk meg, hogy mellettünk áll. Így azonban megviccelnek minket, és bedobnak egy bombát a kiterjesztett privát szféránkba. Elkezdünk gondolkozni, hogyan is működünk, és hogyan tudnánk máshogy működni. Alapvető kérdések merülnek fel bennünk.

Ez pedig művészet.

untitled.jpgHa te is szeretnél egy olyan stáb segítségével menő lakást magadnak Budapesten, akik tudnak bánni a falakkal, kattints ide. Ha neked is van szép, eladó vagy éppen felújításra váró menő lakásod, és szerepelnél a blogon. írj nekünk egy levelet erre a mailcímre.

süti beállítások módosítása